Blog

'Kita perlu memperbaikinya sepanjang masa': Bagaimana unit pemusnah bom Singapura bertindak balas terhadap ancaman |The Straits Times

SINGAPURA – Veteran pemusnah bom Peter Chong mempunyai pengalaman 18 tahun menangani bom yang tidak meletup, antaranya bom era perang terbesar yang akan dineutralkan di Singapura.

Tetapi kebimbangan peninggalan seperti itu meletup tanpa diduga masih membebaninya setiap kali dia bertemu dengannya. Stetoskop Elektronik EOD

Sebahagian daripada risiko mengendalikan sisa-sisa peperangan terdahulu terletak pada ketidakstabilan yang wujud dalam bom lama, kata Pegawai Waran Pertama (1WO) Chong, yang telah memusnahkan kira-kira 10 bahan letupan itu sebagai sebahagian daripada Pelupusan Ordnance Letupan Angkatan Bersenjata Singapura (EOD) unit, juga dikenali sebagai Jurutera Tempur Batalion ke-36 Singapura.

Pada 2016, lelaki berusia 41 tahun itu meluangkan masa kira-kira tiga minggu untuk melupuskan bom Perang Vietnam seberat 227kg - yang terbesar seumpamanya ditemui di sini - yang datang di atas tongkang yang membawa konsainan pasir untuk kerja-kerja penambakan tanah di Tuas.

“Ya, kami tahu bagaimana (bom) berfungsi, tetapi sebaliknya, anda masih bimbang bahawa ini masih hidup.Tidak kira betapa yakinnya anda, anda masih akan mempunyai ketakutan bagaimana jika (bom itu meletup sebelum waktunya),” katanya.

Ancaman meningkat apabila bom yang tidak meletup masih mempunyai fiusnya, mekanisme yang memulakan letupan, seperti yang berlaku untuk bom Perang Dunia II seberat 100kg yang ditemui di Bukit Timah Atas pada September, yang mencetuskan pemindahan terbesar yang melibatkan peninggalan perang sedemikian di Singapura .

Bukan sahaja peninggalan perang Bukit Timah Atas mempunyai fius depan dan belakang, ia juga tidak mempunyai mekanisme keselamatan, kata 1WO Chong, yang menyelia pelupusannya dengan pegawai pemerintah unit EOD, Leftenan Kolonel (LTC) Ng Tee Yang.

Khamis lalu, unit itu memberi gambaran kepada media tentang keringat dan jerih payah yang menjadi satu-satunya responden nasional yang bersiap sedia sepanjang masa untuk menangani sebarang ancaman daripada senjata yang tidak meletup dan alat letupan buatan sendiri.

Wakil dari unit itu menunjukkan cara kakitangannya bertindak balas terhadap ancaman bom selama 54 tahun apabila pengalaman, teknologi dan tekniknya meningkat dalam kecanggihan.

Sejak penubuhan unit EOD pada tahun 1969 dengan enam anggota, termasuk empat pegawai kadet, ia telah menangani pelbagai kerja berkaitan bom, termasuk projek pembersihan yang melibatkan bom tidak meletup yang ditemui semasa penambakan tanah atau terowong bawah tanah, membantu dalam misi di luar negara, dan tempat menyapu untuk bom sebelum acara kebangsaan.Unit itu enggan mendedahkan bilangan ahli yang dimilikinya sekarang.

Kawasan perumahan Singapura yang padat, bagaimanapun, mengehadkan keupayaan unit untuk menerima sepenuhnya perkembangan teknologi terkini apabila senjata yang tidak meletup ditemui berhampiran ladang.

Ini bermakna ia masih perlu mengambil kira penggunaan beg pasir dan blok konkrit, kata LTC Ng.

Sebagai tindak balas kepada peninggalan perang di Upper Bukit Timah, unit EOD mengaktifkan 45 kakitangan untuk menyediakan tapak selama tiga hari untuk tembakan langsung untuk memusnahkan bom dan membina tempat perlindungan perlindungan 1,000 beg pasir dan 55 blok konkrit untuk struktur sekeliling.

Beberapa but di atas tanah dalam operasi pelupusan bom adalah anggota kerahan negara (NSF) sepenuh masa yang dilatih untuk meneutralkan bahan letupan dan bersiap sedia melangkaui operasi masa aman, kata LTC Ng.

Ini berikutan lebih banyak peluru yang tidak meletup dari masa lalu dijangka ditemui di sekitar Singapura kerana kerja-kerja pembinaan.Satu lagi bom ditemui berhampiran Chapel Road di Katong pada Jumaat lalu.

Antara NSF ialah Sarjan Ketiga (3SG) Teo Jin Kay, yang telah diaktifkan untuk pelupusan bom pertamanya, enam bulan selepas dia memulakan latihan untuk peranan itu pada April.

Remaja berusia 19 tahun itu berkata: "Apabila ibu bapa saya mendengar bahawa saya akan menghampiri bom, mereka sangat gementar."

Tetapi kebimbangan keluarganya reda selepas 3SG Teo menjelaskan persiapan yang menyeluruh untuk menangani senjata itu, termasuk penilaian komander mengenai persenjataan dan kaedah pelupusan.

Kata 3SG Teo: “Ia pastinya kurang glamor berbanding apa yang ditayangkan dalam filem, (di mana) anda tidak melihat lelaki itu memindahkan beg pasir… Dalam kehidupan sebenar, ia lebih seperti usaha berpasukan.”

Memilih dan melatih calon yang boleh mengendalikan operasi berkepentingan tinggi unit adalah proses yang ketat, kata LTC Ng.Mereka harus cergas dari segi fizikal dan mental.

Untuk dipilih untuk kursus EOD, kedua-dua NSF dan pelanggan tetap perlu menjalani ujian, termasuk melengkapkan laluan halangan dalam saman bom seberat 34kg tanpa mengalami klaustrofobia dan menyelesaikan teka-teki yang mencabar untuk menguji keupayaan mereka untuk bertenang dan berfikir secara logik di bawah tekanan.

Kementerian Pertahanan enggan mendedahkan kadar penerimaan untuk unit EOD.

Mereka yang membuat pemotongan kemudiannya dilatih untuk menangani ancaman semasa memakai sut bom, menilai bom yang tidak meletup, dan menggerakkan kenderaan yang dikendalikan dari jauh dengan begitu lincah sehingga mereka boleh bergerak di ruang sempit seperti lorong pesawat untuk meneutralkan alat letupan buatan sendiri.Pasukan EOD telah menggunakan kenderaan yang dikendalikan dari jauh sejak 1974.

Orang biasa menghabiskan purata tiga hingga lima tahun latihan dan memperoleh pengalaman sebelum mereka mengambil peranan sebagai komander pasukan, manakala NSF mengambil masa sekurang-kurangnya satu tahun untuk dilatih, tambah LTC Ng.

Ahli unit juga didedahkan kepada senario yang realistik untuk membantu mereka menguruskan tekanan dan mengekalkan tumpuan mereka semasa operasi pelupusan bom berkepentingan tinggi.

LTC Ng berkata: "Kunci kepada ini adalah untuk membina tekanan itu semasa latihan, semasa masa aman sebanyak mungkin."

Ini melibatkan pemakaian sut bom yang berat dan menyebabkan peluh, yang biasanya hanya diperlukan apabila mengendalikan alat letupan buatan sendiri yang memerlukan campur tangan manusia, secara berterusan selama berjam-jam.

Berbekalkan kemahiran ini, pasukan itu menjalankan operasi EOD untuk mempertahankan kepentingan keselamatan dan kedaulatan Singapura, sambil meningkatkan keberkesanan dan kecekapan peralatannya melalui peningkatan, seperti sut bom yang lebih sejuk untuk dipakai.

LTC Ng berkata: “Memandangkan ancaman yang kami hadapi sentiasa berkembang, kami mesti sentiasa kekal terkini dengan landskap ancaman terkini dan dapat mengekalkan kemahiran kami untuk misi yang diperlukan.

"Pengganas hanya perlu membetulkannya sekali, kita perlu memperbaikinya sepanjang masa."

Sertai Saluran WhatsApp ST dan dapatkan berita terkini dan mesti dibaca.

Baca 3 artikel dan berpeluang memenangi ganjaran

Jammer Wifi Mudah Alih MCI (P) 066/10/2023.Diterbitkan oleh SPH Media Limited, Co. Regn.No. 202120748H.Hak Cipta © 2023 SPH Media Limited.Hak cipta terpelihara.